Beoordelingsgesprekken aan het eind van het jaar worden al snel veroordelingsgesprekken. Hoe voorkom je nu dat je eind van dit jaar weer zo’n veroordelingsgesprek voert?
Het begint met het snappen van wat jouw rol bijdraagt in de organisatie waarin je werkt.
Als je dat snapt kun je ook met je team een vertaling maken van de organisatiedoelen naar de toegevoegde waarde van jouw team. Met dat gezamenlijke beeld als een gegeven vraag je aan je teammedewerkers met hun ambities te komen. Daarover ga je individueel in gesprek. De uitkomsten daarvan leg je samen vast in individuele afspraken voor de komende periode. Je vergeet daarbij niet te vragen wat je medewerker als belangrijke voorwaarden ziet om die afspraken na te komen en die noteren jullie ook. Het is aan te raden om de verslaglegging aan je medewerker te vragen. Dat geeft vertrouwen en motiveert. Als jullie het eens zijn, teken je beide voor akkoord.
De gemaakte afspraken vormen een basis voor de periodiek te voeren functioneringsgesprekken.
Belangrijke randvoorwaarden voor een goed functioneringsgesprek zijn:
- eerder gemaakte afspraken over het functioneren
- duidelijkheid voor manager en medewerker dat het een tweezijdig gesprek is
- voorbereiding door manager en medewerker
- passende communicatievaardigheden
- vastlegging van het gesprek
Als ik functioneringsgesprekken voorbereid vraag ik altijd de betreffende persoon vooraf in elk geval voor zichzelf de volgende vragen te beantwoorden en op schrift mee te nemen bij het gesprek.
- Wat waren de afgesproken doelen en wat heb je bereikt?
- Wat vind je dat goed is gegaan? Waar ben je trots op? (minimaal 5 punten benoemen)
- Wat vind je dat nog beter had gekund? Wat wil je anders doen? (tussen de 1 en maximaal 3 punten benoemen)
- Hoe zou ik je als leidinggevende nog beter kunnen laten functioneren?
- Hoe zouden we het team nog beter kunnen laten functioneren?
- Heb je nog andere ideeën?
Ik beantwoord ze ook van te voren en mijn ervaring is dat het altijd een open en goed gesprek wordt, waarbij het bevestigen en toevoegen van complimenten heel motiverend werkt en waarbij de betrokkenen vaak heel goed al zelf kunnen formuleren wat hun verbeterpunt(en) zijn en wat ze daaraan willen doen.
Marcel Otto
Comments are closed.